Menu Close

Hervorming berekeningswijze BIV en verkeersbelasting

In Vlaanderen wijzigt de berekeningsmethode voor de BIV (belasting op inverkeerstelling) en de verkeersbelasting vanaf 1 januari 2021. Het is de bedoeling dat vervuilende auto’s meer gaan betalen. Ook voor plug-in hybrides en auto’s op CNG zijn er veranderingen op komst.

Van NEDC naar WLTP

Wanneer de uitstoot van een voertuig wordt gemeten kan dit volgens verschillende formules. Voorheen werd steeds de NEDC-formule gebruikt.  Vanaf 1 januari stapt men over op de WLTP-formule. Deze nieuwe formule geeft een correcter beeld van de uitstoot van een voertuig maar is bijna altijd hoger dan de NEDC-formule.

Plug-in hybride en CNG niet langer vrijgesteld

Alleen auto’s zonder uitstoot, dus op waterstof of elektrisch, zijn vanaf 1 januari 2021 nog vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting. De impact voor een plug-in hybride is beperkt omdat zij een lage CO2-uitstoot hebben. Voor voertuigen op CNG is de impact veel groter. Deze  auto’s hebben geen extreem lage CO2-uitstoot. Je kunt je daarom afvragen of het nog zin heeft om vanaf 2021 nog voor CNG te kiezen…

Kijk naar het volledige kostenplaatje bij een nieuwe auto

Wij adviseren al jaar en dag om bij het aankopen van een nieuwe auto naar het volledige plaatje te kijken, niet alleen naar de aankoopprijs van de auto. Bereken steeds voor de aankoop de BIV en de verkeersbelasting. Hiermee kan je onaangename verassingen voorkomen. Via deze link kan je op de website van Vlaanderen dit snel berekenen.

Benieuwd wat de verzekering voor je nieuwe auto kost? Contacteer ons dan vrijblijvend voor een scherpe offerte.

Wil je meer weten over de aankomende wijzigingen inzake de BIV en verkeersbelasting? De VRT heeft een uitgebreid artikel hierover geschreven.